BMW-TEAM-POZNAN.PL



Poprzedni temat «» Następny temat
PIERWSZA GENERACJA: BMW 3 E21
Autor Wiadomość
Heniu 
Bartek



Model BMW: E36 318IS
Kod silnika: M42B18
Pomógł: 2 razy
Wiek: 29
Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 2230
Skąd: Poznań
Wysłany: 2013-01-03, 12:51   PIERWSZA GENERACJA: BMW 3 E21

Pierwsza "trójka" to solidne auto, posiadające wszystkie cechy BMW.

"Rekin", czyli BMW E21, został po raz pierwszy zaprezentowany w 1975 roku na Stadionie Olimpijskim w Monachium. Auto bardzo szybko trafiło do sprzedaży. Choć dziś to lubiany klasyk, jego początki wcale nie były łatwe.

Część osób nie doceniła designu Serii 3. Wielu wcześniejszych właścicieli modelu, nazwanego Neue Klasse, krytykowało nie najlepsze osiągi auta, np. w porównaniu do samochodu z oznaczeniem 2002. Niełatwe początki bardzo szybko się zakończyły, a "trójka" stała się modelem chętnie wybieranym przez klientów poszukujących nowego samochodu w połowie lat 70.


Pieczę nad designem BMW serii 3 sprawował Wilhelm Hofmeister. Podobnie jak w wypadku innych modeli i ten jest często określany mianem "rekina", a to ze względu na charakterystyczny kształt przodu, przypominający tę drapieżną rybę.





Karoseria ma dobrze zachowane proporcje oraz dynamiczny kształt, zwiastujący dobre osiągi BMW. Co ciekawe, E21 było oferowane jedynie w wersji dwudrzwiowej oraz z odkrytym dachem – Baur Top Cabriolet.




Początkowo pod maską BMW można było znaleźć silniki o pojemności od 1574 cm sześc. do 1991 cm sześc. i mocy pomiędzy 75 KM a 109 KM. BMW 316 z jednostką (M10) o mocy 90 KM i z czterobiegową przekładnią Getrag potrzebuje około 14 sekund na sprint do setki i osiąga 160 km/h.




Pod koniec 1975 r. do oferty dołączył silnik 2,0 z mechanicznym wtryskiem paliwa, o mocy 125 KM (Europa). To auto osiąga setkę w 9,9 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 182 km/h. Opcjonalnie występowała też wersja ze skrzynią pięciobiegową, dzięki niej setka na liczniku pojawiała się szybciej o blisko sekundę.





Lepsze wersje BMW E21 możemy rozpoznać po podwójnych reflektorach z przodu. Samochody z oznaczeniem do 318 miały pojedyncze przednie światła o większej średnicy.





W 1977 roku do oferty dołączają auta z silnikami M20 - sześciocylindrowymi o konstrukcji rzędowej. Jednostki te charakteryzują się wysoką kulturą pracy i elastycznością, a ich piękny dźwięk pieści uszy kierowcy.





Tego samego roku ofertę uzupełnia odmiana 323i (również M20). Jej jednostka napędowa generuje moc 143 KM. Samochód ten przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 sekundy, według danych producenta. W rzeczywistości osiągi są lepsze o sekundę. Prędkość maksymalna to 190 km/h.





323i z zewnątrz poza oznaczeniem na tylnej klapie można rozpoznać po podwójnym układzie wydechowym (jedna rura z lewej, a druga z prawej strony). Do tego modelu dostępna jest opcjonalna „sportowa” skrzynia biegów (jedynka wbijana do siebie i do dołu).





W roku 1979 BMW serii 3 przechodzi lifting. Najłatwiej je odróżnić po dokładce przedniego zderzaka i plastikowych lusterkach. We wnętrzu zmieniła się deska rozdzielcza. Końcówka układu wydechowego wychodzi po drugiej stronie.





Wszystkie BMW E21 mają napęd przenoszony na tylną oś. Do "trójki" opcjonalnie dostępna jest sportowa skrzynia biegów oraz mechanizm różnicowy z tzw. szperą.





Z przodu zastosowano zawieszenie z kolumnami typu MacPhersona, a z tyłu tzw. trójkątne wahacze wleczone. Wybiera ono dobrze wyboje, a samochód prowadzi się po zakrętach tak, jak powinien (jak na ówczesne czasy).





"Trójka" startowała też w wyścigach, odnosząc sukcesy. Auta te miały ogromne spoilery i moce od 300 KM do ponad 600 KM. Wyczynowe E21 brały udział w Niemieckich Mistrzostwach Samochodów Wyścigowych.





BMW E21 to youngtimer, którego z powodzeniem można używać na co dzień. Oczywiście poza okresem zimowym, gdyż szkoda jeździć klasykiem po „przesolonych” drogach.





Dziś za BMW E21 w dobrym stanie zapłacimy około 10 000 zł. Niestety na wersję 323i przyjdzie nam wydać znacznie pokaźniejszą kwotę - około 38 000 zł




Autor: Piotr Szymański
Źródło: autokrata.pl
_________________
|•|Była czerwonka >>E36 318i|•|
|••|Obecna czerwonka >>E36 318iS Motorsport International|••|
|•••| PIĄTKOWE SPOTY|•••|


PAMIĘTAJ - "Czerwony może więcej"
 
 
 
mecenas 
mecenas


Model BMW: E 30
Kod silnika: 1,8
Wiek: 38
Dołączył: 07 Gru 2010
Posty: 675
Skąd: Poznań
Wysłany: 2013-01-03, 15:11   

Ojciec taka miał 320 i się pozbył :zalamany: :zalamany: przez rok z nim nie gadałem
 
 
 
Mlodye36 

Model BMW: będzie e36
Kod silnika: M20B20
Wiek: 23
Dołączył: 20 Paź 2012
Posty: 86
Skąd: Teramo/Poznań
Wysłany: 2013-02-07, 09:23   

Dobrze się czyta :) Szkoda, że już coraz mnie na Polskich drogach takich rarytasów :/
_________________



Potrzebujesz VT? Wal śmiało na PW albo gg
 
 
 
PudziaN 
Maciej ;)


Model BMW: E39 530dA
Kod silnika: M57D30
Pomógł: 2 razy
Wiek: 28
Dołączył: 13 Gru 2010
Posty: 1429
Skąd: Pleszew/POZnań*
Wysłany: 2013-02-07, 18:43   

Te wyczynowe wersje E21 widziałem na żywo w muzeum BMW w Monachium.. piękny widok :D kapcie z tyłu to minimum 10J jak nie 11-12J i to BEZ PRZESADY,pełen slick :mrgreen:
_________________
_____/ :niepewny: :luka: \____
___(oo==00==oo)___
___[_].............[_]___ Przylukaj moje obecne śmigiełko http://bmw-team-poznan.pl/viewtopic.php?t=900 było: http://www.bmw-team-poznan.pl/viewtopic.php?t=93
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Stworzył: PatrykSpec | bilety lotnicze | bilety autokarowe

stat4u